O pompach hydraulicznych

pełniająca zarówno funkcję koparki, jak i ładowarki. Koparkoładowarki są zwykle oparte na konstrukcji traktora o napędzie kołowym, rzadziej gąsienicowym. Koparkoładowarka jest jedną z najbardziej uniwersalnych maszyn budowlanyc

O pompach hydraulicznych

Koparkoładowarka

Koparkoładowarka
Koparkoładowarka 9.50M marki Dressta Stalowa Wola
Koparkoładowarka

Koparkoładowarka (koparka-ładowarka)a ? maszyna do robót ziemnych spełniająca zarówno funkcję koparki, jak i ładowarki. Koparkoładowarki są zwykle oparte na konstrukcji traktora o napędzie kołowym, rzadziej gąsienicowym.

Koparkoładowarka jest jedną z najbardziej uniwersalnych maszyn budowlanych. Służy m.in. do: przygotowania terenów budowy chodników i dróg dla rowerów, prac porządkowych, wykonywania wykopów melioracyjnych czy prac komunalnych. Maszyna ta znajduje również szerokie zastosowanie w gospodarstwach rolnych.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Koparko%C5%82adowarka


Praca spycharek

Praca spycharek

W pracy spycharek rozróżnia się 3 fazy:

faza odspajania gruntu (nóż lemiesza poniżej płaszczyzny jazdy)
sposobem płaskim ? lemiesz przez całą drogę odspajania opuszczony jest na tę samą głębokość
sposobem schodkowym ? lemiesz na drodze odspajania dwu- lub trzykrotnie zmienia głębokość (na mniejszą)
faza przesuwania urobku (nóż lemiesza w poziomie płaszczyzny jazdy)
przesuwanie czołowe3
płaskie ? płaszczyzna przesuwania w płaszczyźnie terenu
korytowe ? płaszczyzna przesuwanie poniżej płaszczyzny terenu (wydajność większa nawet o 100%)
przesuwanie boczne
faza rozładunku (nóż lemiesza powyżej płaszczyzny jazdy)

k p s = 1 ? l ? ( 0.01 ? 0.05 ) \displaystyle k_ps=1-l\cdot (0.01\pm 0.05) \displaystyle k_ps=1-l\cdot (0.01\pm 0.05)

Sposoby zmniejszania strat bocznych:

przesuwanie korytowe
metoda zwałów pośrednich ? drogę przesuwu dzieli się na 25-30 m odcinki
zmiana toru przesuwu tak, żeby podczas kolejnego cyklu zgarniać materiał stracony w poprzednim
stosowanie dwóch spycharek jadących w niewielkiej odległości


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Spycharka


Hamulce na powietrze?

W samochodach osobowych hamulce działają na takiej zasadzie, że jeśli kierowca nie trzyma nogi na pedale hamulca to samochód może się swobodnie toczyć. Dopiero naciśnięcie hamulca powoduje dociśnięcie szczęk hamulcowych do bębna lub klocków hamulcowych do tarcz. Do przeniesienia siły z nacisku na pedał na sam mechanizm hamulca stosowany jest płyn. Czyli są to hydrauliczne układy hamulcowe.

W ciężkich samochodach ciężarowych np. TIRach hamulce działają w sposób odwrotny. Jeśli w układzie nie ma ciśnienia to szczęki lub klocki hamulcowe są dociśnięte do powierzchni hamowania. Dopiero jeśli sprężarka powietrza zbuduje odpowiednio duże ciśnienie to równoważy ono docisk i szczęki hamulcowe się podnoszą umożliwiając jazdę. W momencie kiedy kierowca wciśnie pedał hamulca to otwierany jest zawór przez który jest upuszczane ciśnienie i szczęki hamulcowe ponownie są dociskane do powierzchni hamowania. Taki system ma dużą zaletę - w przeciwieństwie do hydraulicznego w momencie uszkodzenia przewodów czy rozszczelnienia układu pojazd jest zatrzymywany.